- Nieuws
- Kalender
- Rubrieken
- Columns
- Dorpsraad
- Dorpsinfo
- Adverteren
- Contact
- Nieuwsbrief
- Meer...

Lever uw eigen nieuwsbericht aan
Foto: Robert Roijackers
Geef a.u.b. uw e-mailadres in, dan sturen wij u een link
waarmee u een nieuw wachtwoord kunt invoeren.
07 februari 2025 Tekst en foto's: Damescollectief / Marijke Smit
Donderdag 23 januari gingen wij met 28 vrouwen van DAMESCOLLECTIEF voor een rondleiding ‘achter de coulissen’ naar het Chassétheater.
Jules, één van de vele vrijwilligers, had er zin in en is een hele enthousiaste man die ons vol passie door het enorm grote gebouw op sleeptouw nam. Hij vertelde eerst over de architect van de schouwburg, professor Herman Hertzberger. Het theater is meer dan 25 jaar geleden gebouwd en is het grootse culturele podium van Zuid-West Nederland. Jaarlijks komen er zo’n 350.000 bezoekers uit Breda en omstreken vanwege het brede theater- en filmaanbod.
Jules vertelde over de lange gang, genaamd THEATERSTRAAT, waar vele dikke pilaren staan die de architect in ‘betonlook’ wilde houden. Breda vond dit niks en de dochter van de architect ((binnenhuisarchitecte) kwam erbij. Zij heeft de pilaren in verschillende kleuren laten verven, behalve de allerlaatste paal. Díe moest van haar vader de ‘betonlook’ houden! De vloeren moesten de theaterkleur rood hebben.
Jules vertelde hoe alles van tevoren ‘ingeregeld’ wordt, zoals het licht en het geluid. Simpel gezegd gebruiken ze voor beide een USB stick: het licht gaat in de computer, en het geluid gaat in de mixer. Er worden kruisjes gezet op de vloer waar de artiest moet staan en daar wordt de ‘spot’ op gericht. Dit inregelen van licht en geluid is het meeste werk. Overal zie je lampen hangen aan verticale stangen, van onder tot boven aan de zijkanten van het podium, ook voor en achter. Je hebt géén idee wanneer je op je stoel zit wat er allemaal ‘achter de schermen' gebeurd is!
In de grote zaal kunnen 1.431 mensen. Op het eerste balkon heb je het beste geluid, vertelde Jules. Hij vertelde over de moderne technieken, zoals een hele ‘led-wand,’ waarmee zij de achtergrond als in een film heel snel kunnen veranderen. De oortjes die de zangers in hebben, staan in contact met de ‘mixer’ die aan de knoppen zit. De ene zanger wil bv. meer bassen, de andere meer piano, etc.
Tekst gaat door onder foto
Vervolgens gingen wij in de kleine zaal naar de opbouw kijken voor een cabaretavond. Wát een snoeren, kabels, lampen en mannen die hard aan het werk waren. Je zag door de bomen het bos niet meer! Wij gingen naar de balletzaal, waar alle musicalartiesten van tevoren rek- en strekoefeningen moeten doen. Bij de piano, waar de mensen van een musical van tevoren de stembanden ‘los’ moeten zingen, hebben wij ook een riedeltje gezongen. Daarna uitleg in de orkestbak. Vervolgens naar de kleedkamers en de ruimte waar ze bezig waren met het opmaken van de pruiken voor die avond.
Toen kwamen de tranen, doordat één van onze lieve dames over een opstapje struikelde en vervolgens haar heup én bovenbeen brak. Het personeel reageerde heel alert en zorgzaam en heeft haar een prachtige bos bloemen gestuurd.
Wij eindigden in het gezellige restaurant, waar wij onze emoties konden uiten en als troost heerlijke koffie en thee hebben gedronken.
Gearchiveerde artikelen van Damescollectief vind je hier